Biografie

Peter Dijk [1948] is geboren en getogen in Groningen, een cultureel rijke stad in het noorden van Nederland. Als kleine jongen droomde hij weg over de schilderijen van regionale kunstenaars zoals Dijkstra en Alting van de kunstbeweging De Ploeg, die de saaie landbouwgronden rond zijn stad omtoverden tot kleurrijke expressionistische landschappen. Dijk studeerde in Groningen aan de Academie Minerva tussen 1967 en 1972. De academie bevond zich in deze periode op de rand van verschuiven van een traditionele benadering naar een meer conceptuele. Die traditionele achtergrond heeft hem met een brede vaardigheid van technieken in de schilderkunst gegeven. Hij maakt kennis met de werken van zijn grote voorbeelden Mondriaan, Giacometti, Malevich, Twombly, Beckman, Rauschenberg en Richter, die hem blijven inspireren tijdens zijn carrière. Het werk van pop-kunstenaars hebben een sterke invloed op zijn vroege werk, die hebben geresulteerd in een uitgebreide productie van screen-prints, zoals de serie 'Mockelmossen' en 'Waaiers'.

 

Het werk uit zijn vroege post-academische jaar bestaat uit fotografie, zeefdrukken, tekeningen, collages, schilderijen, installaties en land-art. In de jaren 90 begint hij meer abstract te werken, met de nadruk op de schilderkunst en installaties. De meeste werken zijn onderdeel van een grote serie van 123 stuks: 'Gesprek met Venus'. 

 

Hedendaags werk

 

De serie abstracte schilderijen roepen vragen van fysieke en emotionele aanwezigheid via autonome vormen en onderscheidend gebruik van gelaagde materialen. De series 'Jewels' en 'Gesprek met Venus' maken gebruik van herhaling van vloeiende lijnen. Centrale thema's in deze werken zijn de tegenstellingen van afzondering versus verstrengeling en aanwezigheid versus afwezigheid. De serie schilderijen 'Traces' werkt met thema's van de architectuur, cartografie en het verval van de culturele rijkdom. Fragmenten van wat geweest is, worden samengevoegd met elementen van nieuwe realiteit.

 

Gelaagdheid van materialen is een duidelijk kenmerk van deze recente reeks waar technieken van het toevoegen, weglaten en verminderen worden toegepast. De techniek van de gedeeltelijke bedekking van materiaal tijdens het schilderen, kan worden gerelateerd aan zijn liefde voor zeefdruk ontwikkeld in de jaren op de academie. Het gebruik van kleuren en grof noten in verf herinneren aan de expressionistische invloeden uit zijn jeugd.